Räta Linjengruppen fortsätter i minst tre år till

Räta Linjen-projektets politiska styrgrupp har gett klartecken till att fortsätta ytterligare en treårsperiod för att uppnå visionen Mötesfri väg 2020. Tjänstemannagruppen har fått i uppdrag att jobba vidare utifrån en verksamhetsplan som innehåller bland annat ett seminarium i Katrineholm 13/9 2013 , uppdaterat kunskapsmaterial och en godsstudie.

Seminarium i Katrineholm
Seminariet i Katrineholm fredagen den 13 september håller just nu på att planeras och ett program kommer ut inom kort. Vid seminariet planeras bland annat ett pass kring den pågående åtgärdsplaneringen och ett kring vår godsstudie.

Uppfräschat kunskapsmaterial
De kunskapsmaterial som finns kring Räta linjen börjar bli föråldrade och därför har tjänstemannagruppen satt igång ett arbete med att uppdatera materialet. Struktur och innehåll blir i stort sett det samma som tidigare men med aktuell statistik och nya kartor.

Godsstudie på gång
Eftersom Räta linjen är ett viktigt godstransportstråk har alltid godstransporterna varit centrala i vårt arbete. För att ytterligare lyfta kunskapen kring transporterna längs Räta linjen görs nu en godsstudie. Vår studie ansluter till andra pågående godsstudier och fokuserar särskilt på förutsättningarna i vårt stråk.

Du vet väl att du kan få nyhetsutskick från Räta Linjen-gruppen via mail? Anmäl dig till våra nyhetsutskick genom att maila till hakan.svard@vasteras.se.

Det här inlägget postades i Hem. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Räta Linjengruppen fortsätter i minst tre år till

  1. Dick Pettersson skriver:

    Arbetet med Räta Linjen är viktigt för oss i Heby kommun. Väg 56 Heby – Tärnsjö är smal och krokig och kommer förhoppningsvis snart få en bättre standard, samtidigt kommer man att skilja vattenresorvoaren i grusåsen från transporter av farligt gods genom en alternativ dragning. Något som blivit allt uppenbarare sedan arbetet med Nollvissionen mot olyckor påbörjades och vajerräcksävägarnas tillkoms är problematiken för främst cykeltrafiken. Dessavajervägar som ofta byggs utan vägren har blivit ett effektivt sätt att utesluta cykeln som fortskaffningsmedel. De skär av landskapet lika effektivt som Berlinmurar. Gång och cykeltrafien prioriteras inom stadsplaneringen och regeringen har en utsedd cykelutredare men på landsbyggden har problematiken inte uppmärksammats tillräckligt. Hoppas ni problemet med vägren/cykelbana med i planeringen.
    mvh
    Dick Pettersson (C)
    Östervåla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s